SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podstawy kształcenia dzieci i młodzieży w placówkach leczniczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podstawy kształcenia dzieci i młodzieży w placówkach leczniczych
Kod przedmiotu 05.2-WP-PSSM-PKPL
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie z istotnymi pojęciami dydaktyki, rozwijanie umiejętności planowania , organizowania i dokumentowania procesu kształcenia, organizowania sytuacji uczenia się uczniów na różnych etapach edukacyjnych oraz motywowania i wspierania do uczenia się . Kształtowanie postawy gotowości do rozwijania własnych kompetencji zawodowych.

Wymagania wstępne

Ogólna wiedza pedagogiczno-psychologiczna.

Zakres tematyczny

Wykłady Podstawowe pojęcia dydaktyki. Teorie leżące u podstaw uczenia się i ich konsekwencje dla organizacji kształcenia. Podstawa programowa kształcenia ogólnego- program-program autorski. Specyfika edukacji w placówkach leczniczych dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz  dzieci ze starszych klas szkoły podstawowej- różnice w organizacji uczenia się dzieci, stosowanych metodach i środkach. Podręczniki, pomoce i ich dobór. Rola zabawy i gier. Zastosowanie bajki terapeutycznej. Współpraca i tutoring rówieśniczy. Różnice indywidualne i indywidualizacja w edukacji. Zasady dydaktyczne. Teoria wielostronnego kształcenia.  Współpraca z rodzicami.

Ćwiczenia: Przygotowanie nauczyciela do zajęć, obserwacja dziecka i tworzenie warunków uczenia się dzieci. Cele w edukacji i ich związek z motywacją do uczenia się. Formy organizacyjne i ich dobór do sytuacji edukacyjnej, znaczenie pracy grupowej i w parach. Środki dydaktyczne i kryteria ich doboru.  Samokształcenie, samokontrola, samoocena i ich rozwijanie u dzieci. Kulturowe narzędzia uczenia się - czytanie,pisanie, mówienie, liczenie. Praca nad umiejętnością czytania ze zrozumieniem. Poziomy umiejętności czytania, wykorzystanie różnorodności tekstów. Praca nad myśleniem matematycznym uczniów w różnym wieku. Gry i zabawy edukacyjne w placówkach leczniczych.

Metody kształcenia

Wykład, prezentacje, praca z tekstem, dyskusja, mapy myśli, projekty grupowe, uczenie we współpracy.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady Warunkiem zaliczenia jest pozytywnie zaliczone kolokwium. Ćwiczenia: Pozytywnie zaliczone zadania realizowane na zajęciach, pozytywnie zaliczone kolokwium. Ocena końcowa -średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. D.Bernacka, Od słowa do działania, Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2001.

2. E.Malmguist, Nauka czytania w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1982.

3.R.Fischer, Uczymy jak się uczyć, WSiP, Warszawa 1999.

4. W.Okoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej , Wydawnictwo "Żak", Warszawa 1998.

5. E.Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się . Z Wugotskim i Brunerem w tle, GWP, Sopot 2012.

6. R.Gagne, L.Briggs, W.Wagner, Zasady projektowania dydaktycznego, WSiP, Warszawa 1992.

7.D. Klus-Stańska, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005.

8. M.Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć. O umiejętnościach matematycznych polskich trzecioklasistów, CKE, Warszawa 2008.

9. I.Kopaczyńska , Ocenianie wspierające rozwój ucznia, Impuls, Kraków 2004.

Literatura uzupełniająca

1. D,C Phillips, J.F.Soltis, Podstawy wiedzy o nauczaniu, GWP, Gdańsk 2003.

2. G.Paris, L.R.Ayres, Stawanie się refleksyjnym uczniem i nauczycielem, WSiP, Warszawa 1997.

3. B.Niemierko, Między ocena szkolną a dydaktyką, WSiP , Warszawa 1991.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)