SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Wczesna interwencja wobec dzieci z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-WIDPCNR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do zorganizowania wczesnej interwencji, wieloprofilowego usprawniania i stymulowania rozwoju dzieci z chorobą przewlekłą i niepełnosprawnością ruchową.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu pedagogiki osób z niepełnosprawnością ruchową i wczesnego wspomagania rozwoju dzieci.

 

 

Zakres tematyczny

Wykłady:

1). Pojęcie choroby przewlekłej, zaburzeń somatycznych i ruchowych.  Konsekwencje i zagrożenia rozwoju dzieci chorych, niepełnosprawnych ruchowo i somatycznie.
2). Wczesna diagnoza i wczesna interwencja w procesie optymalizowania warunków rozwoju dziecka. 3). Współczesne tendencje w hospitalizacji i rehabilitacji osób przewlekle chorych. Podstawy kształcenia i terapii dzieci chorych i niepełnosprawnych ruchowo w polskim systemie szkolnictwa.

Ćwiczenia:

1). Specyficzne uwarunkowania w pracy z dzieckiem na podstawie wybranych zespołów chorobowych i niepełnosprawności ruchowej m.in. zaburzenia metaboliczne, mukowiscydoza, zaburzenia łaknienia, FAS, mózgowe porażenie dziecięce, wrodzony brak kończyn, epilepsja, przewlekła niewydolność nerek, choroby nowotworowe i inne
2). Sprzęt ułatwiający funkcjonowanie społeczne osób niepełnosprawnych ruchowo i chorych somatycznie. 3). Organizacja wsparcia i oddziaływań terapeutycznych na rzecz rozwoju i stymulacji w ramach wczesnej interwencji dla dzieci przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo. 

 

 

Metody kształcenia

Wykłady:

Wykład problemowy, konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

Praca indywidualna, praca zespołowa, praca w grupach, dyskusja problemowa, prezentacja opracowanej problematyki i projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Kolokwium z zagadnień programowych wykładów. Ocena pozytywna od 50% poprawnych odpowiedzi na pytania dotyczące tematyki wykładów.

Ćwiczenia: Na ocenę składają się aktywność na zajęciach (25%), zaliczenie kolokwium (50%) i projekt (25%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia ocen z wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

  1. Cytowska B., Winczura B. (red), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Kraków 2008.
  2. Cieszyńska J., Korendo M., "Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka. Od noworodka do 6 roku życia, Kraków 2008.
  3. Kaja B. (red.) "Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja. Psychokorekcja"; Bydgoszcz 1997;
  4.  Franczyk A., Krajewska K.: "Program psychostymulacji rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju", Kraków 2002;
  5. Cytowska B., Winczura B. (red.): Dziecko chore. Zagadnienia biopsychiczne i pedagogiczne. Kraków 2007.
  6. Maciarz A.,: Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie; Warszawa 2006.
  7. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A.: Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Kraków 1999.

Literatura uzupełniająca

  1. B.Kaja: "Zarys terapii dziecka"; Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Bydgoszczy; Bydgoszcz 1998;
  2. A.Franczyk, K.Krajewska: "Skarbiec nauczyciela terapeuty"; Oficyna Wydawnicza Impuls; Kraków 2005;
  3. E. Góralczyk,: Choroba dziecka w twoim życiu. Warszawa 1996.
  4. B. Cytowska, B. Winczura (red.): Dziecko zaburzeniami w rozwoju (2006). Kraków 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Natalia Gumińska (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 19:44)