SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rola i zadania asystenta osoby z przewleklą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rola i zadania asystenta osoby z przewleklą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-RAOC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest opanowanie przez studentów podstawowej wiedzy na temat celów i zadań asystenta dorosłych osób przewlekle chorych oraz z niepełnosprawnością ruchową, sposobów wspierania przez asystenta funkcjonowania tych osób w społeczeństwie oraz umiejętności doboru właściwych instrumentów wsparcia w zależności od indywidualnych potrzeb klienta.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Wykład:

1) Cele i zadania asystenta dorosłej osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową. 2) Prawne uwarunkowania wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej. 3) Zasady udzielania pomocy osobie przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w korzystaniu z rożnych form kompleksowej rehabilitacji. 4) Etyczne aspekty wykonywania zawodu asystenta osoby niepełnosprawnej.

Ćwiczenia:

1) Zasady świadczenia opieki osobie przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w zakresie czynności higienicznych i pielęgnacyjnych oraz pomagania w prowadzeniu gospodarstwa domowego. 2) Zasady wspierania osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową w dążeniu do samodzielności życiowej. 3) Zasady motywowania osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową do aktywności społecznej i zawodowej, w tym aktywnego spędzania czasu wolnego. 4) Przygotowanie i prezentacja projektu działań asystenta osoby przewlekle chorej i z niepełnosprawnością ruchową.

Metody kształcenia

Wykłady:

wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny.

Ćwiczenia:

praca z książką, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pokaz, dyskusja, metody aktywizujące, projekt.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Ocena z kolokwium z treści wykładów. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (61-70%), dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ćwiczenia:

Średnia ocen z: 1) Opracowania projektu. Kryteria oceny projektu od 2 do 5 za: a) poprawność merytoryczną, b) poprawność metodyczną, c) staranność techniczną (redakcyjną), c) atrakcyjność prezentacji projektu; 2) Kolokwium z treści ćwiczeń. Kryteria ocen: niedostateczny (0-50%); dostateczny (51-60%); dostateczny plus (61-70%); dobry (71-80%); dobry plus (81-90%); bardzo dobry (91-100%).

Ocena z przedmiotu:

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Oceną końcową jest średnia arytmetyczna ocen z treści wykładów i ćwiczeń.

Literatura podstawowa

1. Asystent osoby niepełnosprawnej. Nowy zawód i nowa usługa systemu pomocy społecznej, red. A. Żukiewicz, Kraków 2010.

2. Górak A., Sosnowski M., Wowra I., Flak B., Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej (asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej), Wrocław 2011.

3. Osobisty asystent osoby niepełnosprawnej. Materiały poseminaryjne, red. I. Odrobińska, Dębe 2003.

Literatura uzupełniająca

1. Asystent osobisty osoby niepełnosprawnej. Rozwiązania w wybranych państwach europejskich,  Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2014.

2. Asystent osoby z niepełnosprawnością. Studium prawno-porównawcze, red. M. Szeroczyńska, Warszawa 2007.

3. Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Katowice 2012.

4. Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, red. M. Rymsza, Warszawa 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 17:31)