SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Matodyka opieki paliatywno-hospicyjnej |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MOPH |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 10 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koncepcją opieki paliatywno-hospicyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów poza medycznych. Zapoznanie z metodami pracy z dziećmi terminalnie chorymi. Uświadomienie jak ważne jest mądre towarzyszenie w umieraniu i uwrażliwienie na problemy pacjentów oraz personelu hospicjum, a także wytworzenie właściwej postawy społecznej i etycznej w odniesieniu do tematu śmierci, który ciągle jest tematem tabu.
Elementarne podstawy z tanatopedagogiki.
Filozofia postępowania w opiece paliatywnej (podstawowe pojęcia i definicje, podstawowe zasady i cele opieki paliatywnej i hospicyjnej). Psychospołeczne aspekty opieki paliatywnej. Opieka paliatywna nad dziećmi i młodzieżą. Organizacja opieki paliatywnej i hospicyjnej. Problemy jakości opieki paliatywno-hospicyjnej. Lęk przed śmiercią. Postawy wobec śmierci i umierania. Rozmowy z nieuleczalnie chorymi pacjentami (w tym również dziećmi). Terapie a choroby nieuleczalne. Syndrom wypalenia u osób wspomagających terminalnie chorych. Śmierć w pojmowaniu dzieci. Rola wolontariuszy w opiece hospicyjnej.
Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.
Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.
1. de Walden-Gałuszko K., "Podstawy opieki paliatywnej", Warszawa 2006.
2. Goldman L., "Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera", Łódź 2012.
3. Guntzelman J., "Jak sobie radzić z życiową tragedią, Kraków 2014.
4. Hołownia Sz., "Ludzie na walizkach", Kraków 2010.
5. Kromolicka B., "Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby", Toruń 2012.
6. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.
7. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.
8. Ware B., "Czego najbardziej żałują umierający", Warszawa 2018.
1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.
2. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba? ", Kraków 2006.
3. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.
4. v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby", Białystok 2013.
Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)