SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Matodyka opieki paliatywno-hospicyjnej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Matodyka opieki paliatywno-hospicyjnej
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-MOPH
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 10
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Anna Korlak-Łukasiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 30 2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z koncepcją opieki paliatywno-hospicyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem jej aspektów poza medycznych. Zapoznanie z metodami pracy z dziećmi terminalnie chorymi. Uświadomienie jak ważne jest mądre towarzyszenie w umieraniu i uwrażliwienie na problemy pacjentów oraz personelu hospicjum, a także wytworzenie właściwej postawy społecznej i etycznej w odniesieniu do tematu śmierci, który ciągle jest tematem tabu.

Wymagania wstępne

Elementarne podstawy z tanatopedagogiki.

Zakres tematyczny

Filozofia postępowania w opiece paliatywnej (podstawowe pojęcia i definicje, podstawowe zasady i cele opieki paliatywnej i hospicyjnej). Psychospołeczne aspekty opieki paliatywnej. Opieka paliatywna nad dziećmi i młodzieżą. Organizacja opieki paliatywnej i hospicyjnej. Problemy jakości opieki paliatywno-hospicyjnej. Lęk przed śmiercią. Postawy wobec śmierci i umierania. Rozmowy z nieuleczalnie chorymi pacjentami (w tym również dziećmi). Terapie a choroby nieuleczalne. Syndrom wypalenia u osób wspomagających terminalnie chorych. Śmierć w pojmowaniu dzieci. Rola wolontariuszy w opiece hospicyjnej.

Metody kształcenia

Praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, pogadanka, praca z tekstem, burza mózgów, dyskusja.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zajęcia z przedmiotu kończą się zaliczeniem z oceną. Metodami weryfikacji efektów kształcenia są: ocena prezentacji wybranego zagadnienia programowego w toku zajęć – praca grupowa, ocena indywidualnej aktywności w toku zajęć, ocena bieżącego przygotowania na zajęcia oraz ocena z pracy kontrolnej (kolokwium). Ocena z konwersatorium stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen.

Oceną końcową jest ocena z konwersatorium.

 

Literatura podstawowa

1. de Walden-Gałuszko K., "Podstawy opieki paliatywnej", Warszawa 2006.

2. Goldman L., "Jak rozmawiać z dziećmi kiedy ktoś umiera", Łódź 2012.

3. Guntzelman J., "Jak sobie radzić z życiową tragedią, Kraków 2014.

4. Hołownia Sz., "Ludzie na walizkach", Kraków 2010.

5. Kromolicka B., "Z pomocą człowiekowi. Wsparcie i opieka w sytuacji nieuleczalnej choroby", Toruń 2012.

6. Kubler-Ross E., "Rozmowy o śmierci i umieraniu", Poznań 1998.

7. McDowell J., Stewart E., "Śmierć ukochanej osoby", Warszawa 2010.

8. Ware B., "Czego najbardziej żałują umierający", Warszawa 2018.

Literatura uzupełniająca

1. Alexander H., "Doświadczenie żałoby", Poznań 2012.

2. Encreve-Lambert M.H., "Czy dziadziuś poszedł do nieba? ", Kraków 2006.

3. Herbert M., Żałoba w rodzinie, Gdańsk 2005.

4. v. Stulpnagel F., "Bez Ciebie. Wsparcie po stracie bliskiej osoby", Białystok 2013.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Jarosław Wagner (ostatnia modyfikacja: 16-04-2020 09:52)