SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-META
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2020/2021
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Natalia Gumińska
  • mgr Aneta Nawrot
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod edukacji i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Ukazanie  założeń metod edukacji i terapii. Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum autyzmu.  Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.

Wymagania wstępne

Znajomość zasad dydaktyki specjalnej

Zakres tematyczny

ĆWICZENIA:

1) Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru metod edukacji i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zasady doboru metod edukacji i terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne. 2) Organizacja procesu terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Cele i zadania  metod edukacji i terapii. 3) Charakterystyka czynników wpływających na efektywność metod edukacji i terapii. 4) Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami z ASD. 5) Funkcjonowanie jednostek organizacyjnych SPOA Dalej Razem zajmujących się całościowym wsparciem osób z ASD i ich rodzin: ośrodek diagnostyczno-terapeutyczny, przedszkole, szkoła, przedsiębiorstwo społeczne, mieszkania treningowe, domy stałego pobytu.

 

Metody kształcenia

Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne  

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Prezentacja multimedialnej metody terapii i leczenia osób z ASD. 

Kolokwium.

Literatura podstawowa

  1. Błeszyński J., Terapie wspomagające rozwój osób z autyzmem, Kraków 2005
  2. Bobkowicz – Lewartowska L., Autyzm dziecięcy zagadnienia diagnozy i terapii,Kraków 2000.
  3. Frith U., Autyzm i zespół Aspergera, Warszawa 2005.
  4. Gałkowski T., Dziecko autystyczne w środowisku rodzinnym i szkolnym, Warszawa 1995.
  5. Pedagogika specjalna, red. W. Dykcik, Poznań 2001.

Literatura uzupełniająca

  1.   Grandin T., Scariano M.M., Byłam dzieckiem autystycznym, Warszawa 1995
  2.   Pisula E., Małe dziecko z autyzmem, Gdańsk 2005.
  3.  Schopler E., Profil psychoedukacyjny,  Gdańsk 1996.
  4.  Waclaw W., Aldenrud U., Listed S., Dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Praktyczne   doświadczenia z codziennej pracy, Katowice 2000.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 19:22)