SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody edukacji i terapii osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-META |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 7 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Dostarczenie studentom wiedzy na temat podziału metod edukacji i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Ukazanie założeń metod edukacji i terapii. Przedstawienie zasad doboru metod do indywidualnych i rozwojowych potrzeb osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dokonanie krytycznej oceny przydatności poszczególnych metod w terapii osób ze spektrum autyzmu. Zainspirowanie studentów do wykorzystania w swojej pracy dobrych praktyk.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej
ĆWICZENIA:
1) Diagnoza spektrum autyzmu jako podstawowe kryterium doboru metod edukacji i terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Zasady doboru metod edukacji i terapii: TEACCH, Terapia behawioralna, Metoda opcji, Metoda Delacato, Integracja sensoryczna, Muzykoterapia, Logoterapia, Metoda Domana, Terapia zabawą, Metoda Knillów, Terapie biomedyczne, Metoda Weroniki Sherborne, Metody neurobiologiczne. 2) Organizacja procesu terapii osób ze spektrum zaburzeń autystycznych. Cele i zadania metod edukacji i terapii. 3) Charakterystyka czynników wpływających na efektywność metod edukacji i terapii. 4) Ocena przydatności poszczególnych metod w pracy z osobami z ASD. 5) Funkcjonowanie jednostek organizacyjnych SPOA Dalej Razem zajmujących się całościowym wsparciem osób z ASD i ich rodzin: ośrodek diagnostyczno-terapeutyczny, przedszkole, szkoła, przedsiębiorstwo społeczne, mieszkania treningowe, domy stałego pobytu.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, metoda projektu, ćwiczenie praktyczne
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Prezentacja multimedialnej metody terapii i leczenia osób z ASD.
Kolokwium.
Zmodyfikowane przez dr Katarzyna Stein-Szała (ostatnia modyfikacja: 20-04-2020 19:22)