SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji uczniów z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkolnictwie specjalnym I |
Kod przedmiotu | 05.6-WP-PSSM-MESAS1 |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika specjalna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | jednolite magisterskie |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2020/2021 |
Semestr | 9 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 30 | 2 | Zaliczenie na ocenę |
Dokonanie charakterystyki metod pracy indywidualnej i grupowej z uczniami ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej (w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną). Przedstawienie możliwości dostosowania podstawy programowej do indywidualnych potrzeb i możliwości edukacyjnych uczniów oraz warunków szkolnych. Ukazanie możliwości realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych w stosunku do uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Znajomość zasad dydaktyki specjalnej.
Konwersatoria:
1) Podstawy prawne kształcenia i wychowania uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną na I etapie edukacyjnym. 2) Podstawa Programowa dla uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną (cele oraz treści kształcenia i wychowania uczniów z niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji). 3) Zasady kształcenia i wychowania uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualna na I etapie edukacji. 4) Dostosowanie procesu kształcenia i wychowania do indywidualnych potrzeb i możliwości młodszych uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną. 5) Założenia i zasady konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych. 6) Planowanie procesu kształcenia i wychowania młodszych uczniów ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną; etapy procesu kształcenia. 7) Typy, rodzaje i budowa zajęć edukacyjnych: strukturalizacja czasu i aktywności uczniów. 8) Metody i formy pracy edukacyjno-terapeutycznej z uczniami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną. 9) Środki dydaktyczne stosowane w pracy edukacyjno-terapeutycznej. 10) Opracowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego dla ucznia ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną w oraz serii konspektów zajęć z wykorzystaniem odpowiednich metod, form i środków dydaktycznych. 11) Wykorzystanie komunikacji alternatywnej i wspomagającej w pracy z osobami ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnością intelektualną.
1) Uczniowie ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w placówce kształcenia specjalnego. Nauczanie indywidualne i grupowe. 2) Diagnoza umiejętności szkolnych oraz diagnoza funkcjonowania ucznia ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu jako podstawa planowania i realizacji działań edukacyjnych, rewalidacyjnych oraz terapeutycznych. 3) Dostosowanie warunków realizacji podstawy programowej do indywidualnych możliwości i potrzeb uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu. 4) Wspomaganie rozwoju poznawczego, emocjonalno-społecznego i komunikacji uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej. 5) Standardy pracy dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu w szkole specjalnej. 6) Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.
Ćwiczenia: dyskusja, pokaz, praca z tekstem źródłowym, metoda projektu, ćwiczenia praktyczne.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie z ćwiczeń: kolokwium z treści ćwiczeń; przygotowanie pracy pisemnej tj. (1) opracowanie konspektu zajęć dla uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu, (2) opracowanie scenariusza spotkania/eventu w środowisku lokalnym z udziałem uczniów ze sprzężonymi zaburzeniami ze spektrum autyzmu i ich rodzin.
Zmodyfikowane przez dr hab. Jarosław Bąbka, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 22-04-2020 16:25)