SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Edukacja dorosłych |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PSD-ED |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Praca socjalna |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Pogłębienie wiedzy z zakresu teorii edukacji dorosłych i umiejętności wspomagania rozwoju człowieka dorosłego w różnorodnych środowiskach uczenia się, kształtowanie umiejętności krytycznego i twórczego myślenia o współczesnej edukacją dorosłych.
Podstawowe zagadnienia z zakresu andragogiki.
Wykłady:
Rozwój idei edukacji dorosłych, ich założenia oraz kontekst społeczno-polityczny. Cechy, funkcje i zadania edukacji dorosłych. Edukacja dorosłych - formalna, pozaformalna i nieformalna. Kompetencje edukacyjne dorosłych. Procesy motywacyjne człowieka dorosłego.Specyfika uczenia się dorosłych. Znaczenia doświadczeń edukacyjnych ludzi dorosłych.Uwarunkowania aktywności edukacyjnej ludzi dorosłych w świetle wybranych koncepcji andragogicznych. Wymiary i przestrzenie społecznego uczenia się. Edukacja dorosłych w ujęciu biograficznym. Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi.
Ćwiczenia:
Specyfika pracy edukacyjnej z dorosłym - uwarunkowania, trudności i bariery, sposoby wsparcia i organizacji uczenia się dorosłych. Wybrane formy i zjawiska edukacji dorosłych - analiza przypadków. Edukacja osób i grup marginalizowanych i wykluczonych - długotrwale bezrobotnych, ubogich, niedostosowanych społecznie, niepełnosprawnych. Obszary edukacji pozaformalnej i nieformalnej: rodzina, czas wolny, cielesność, stosunki międzyludzkie. Kultura popularna jako płaszczyzna aktywności edukacyjnej dorosłych. Miejsce pracy jako środowisko edukacyjne człowieka dorosłego. Aktywność społeczno-kulturalna/ społeczna/ polityczna jako obszar całożyciowego uczenia się
Wykład:
Konwencjonalny, interaktywny.
Ćwiczenia:
praca z dokumentem źródłowym, projekt, badania terenowe, metoda warsztatowa, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, dyskusja, prezentacje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady
Pozytywna ocena z pracy pisemnej o charakterze problemowym lub test.
Ćwiczenia
Ocena przygotowanych przez studentów koncepcji projektów edukacyjnych (tematyka projektu proponowana przez prowadzącego) lub prezentacji opracowanych na podstawie analizy dokumentów źródłowych i badań terenowych dotyczących wybranych form i zjawisk edukacji dorosłych (analiza przypadku). Do oceny włączana jest również (1/5 oceny) aktywność studenta na zajęciach (udział w dyskusji).
Ocena końcowa z przedmiotu
Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną ocen z obu form zajęć (ćwiczenia i wykład).
Knowles. M. S., Holton E. F., Swanson R. A., Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, PWN, Warszawa 2009.
Kargul J, Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych., Wyd. DSWE, Wrocław 2005.
Illeris K., Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wyd. DSWE, Wrocław 2006.
Malewski M., Teorie andragogiczne, Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wyd. UWr, Wrocław 1998.
Malewski M., Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wyd. DSW, Wrocław 2010.
Czasopismo: "Dyskursy Młodych Andragogów", red. M.Olejarz, Oficyna Wydawnicza UZ, t. 2-19.
Czasopisma: "Edukacja Dorosłych" i "Rocznik Andragogiczny" - wyd. Akademickie Towarzystwo Andragogiczne.
Edukacyjne konteksty kultury popularnej, W. Jakubowski, E. Zierkiewicz, (red.), Impuls, Kraków 2002.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Wyd. CKU w Toruniu, Toruń 2005.
Jurgiel-Aleksander A., Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2013.
Kurantowicz E. O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych. Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2007.
Inicjatywy kulturalne angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, S. Słowińska (red.), Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra 2015.
Zmodyfikowane przez dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 30-04-2021 23:09)