SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Pedagogika mediów z metodyką |
Kod przedmiotu | 05.5-WP-PEDD-PMZ |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Pedagogika |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2021/2022 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Występuje w specjalnościach | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna / Edukacja medialna |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Konwersatorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Poznanie roli, znaczenia, istoty, głównych założeń pedagogiki medialnej oraz edukacji medialnej. Poznanie treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Poznanie zagrożeń medialnych wynikających z niewłaściwego wykorzystania mediów przez dzieci i młodzież. Przygotowanie studenta do projektowania oraz metodycznego przeprowadzenia warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie bezpiecznego posługiwania się technologia informacyjno-komunikacyjną.
Podstawowe wiadomości z przedmiotów technologie informacyjne; media w edukacji, podstawowa wiedza o mediach i multimediach.
Pedagogika medialna a edukacja medialna. Orientacje badawcze dotyczące zastosowania mediów w pedagogice. Funkcje pedagogiki medialnej. Edukacja medialna – zakres, cele i zadania edukacji medialnej. Przegląd treści kształcenia na poziomie edukacji wczesnoszkolnej w zakresie edukacji medialnej. Sposoby realizacji edukacji medialnej. Problem zagrożeń medialnych wśród dzieci i młodzieży (szkodliwe treści, uzależnienia, cyberprzemoc, sexting). Przegląd stron internetowych poświęconych edukacji medialnej. Projektowanie i realizacja warsztatów edukacyjno-wychowawczych w zakresie prawidłowego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Dyskusja, pokaz, projekt, praca z książką (samodzielne korzystanie z multimedialnych kursów online: e-learning), metoda zajęć praktycznych, metoda laboratoryjna.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatoria
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium oraz zaprojektowanego i przeprowadzonego warsztatu edukacyjno-wychowawczego dla uczniów w szkole.
Ocena końcowa
Oceną końcową jest ocena z konwersatoriów.
Aftab P., Internet a dzieci, uzależnienia i inne niebezpieczeństwa, Warszawa, 2003.
Ogonowska A., Współczesna edukacja medialna: teoria i rzeczywistość, Kraków, 2013.
Siemieniecki B., red., Pedagogika medialna: podręcznik akademicki, T. I-II, Warszawa, 2007.
Ejsmont M., Media. wartości. Wychowanie, Kraków, 2010.
Lenardon J., Zagrożenia w Internecie. Chroń swoje dziecko. Gliwice, 2007.
Ogonowska A., Uzależnienia medialne. Uwarunkowanie. leczenie, profilaktyka. Kraków, 2018.
Słysz A., Arcimowicz B., Przyjaciele w Internecie, Gdańsk, 2009.
Zmodyfikowane przez dr Ewa Nowicka (ostatnia modyfikacja: 28-04-2021 22:26)