SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Podejście systemowe w pracy z rodziną - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Podejście systemowe w pracy z rodziną
Kod przedmiotu 14.4-WP-PSChM-PSPR
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Psychologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2021/2022
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Występuje w specjalnościach Psychologia edukacyjna i wychowawcza
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów ze specyfiką podejścia systemowego na gruncie nauk społecznych, wyłożenie zasad pracy systemowej z rodziną , poznanie technik wpływu systemowego, prezentacja sposobu analizy procesów zachodzących w rodzinie w kategoriach systemowych.

Wymagania wstępne

Zaliczenie z przedmiotów: psychologia rodziny oraz psychologia rozwoju człowieka w cyklu życia.

Zakres tematyczny

Ogólna teoria systemów L. von Bertallanffy’ego. Zastosowania teorii systemów w naukach społecznych (G. Bateson, M.Mead, R.Laing, P.Watzlawik).

Podstawowe terminy-systemy zamknięte i otwarte, sprzężenia zwrotne dodatnie i ujemne, homeostaza, entropia, ekwifinalność i ekwipotencjalność, cyrkularność.

Rodzina jako system. Systemowe typologie rodzin – W.R.Beavers, L.L.Constantine, D.H.Ohlson.

Systemowa terapia rodziny i jej odmiany (szkoły: H.Stierlina, M.Selvini-Palazzoli, M.Bowena, C.Whitakera i inne).

Aranżowanie sesji psychoedukacyjnych i terapeutycznych.

Zasady, techniki i zakres stosowania podejścia systemowego w pracy z rodziną. 

Analiza przypadków.

Metody kształcenia

Wykład tradycyjny, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja, ćwiczenia w parach, opis przypadków.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ćwiczenia - na ocenę z ćwiczeń składają się: pozytywna ocena z kolokwium (50%), ocena z aktywności na zajęciach (50%).

Wykład - ocena z egzaminu w formie pisemnej (warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest przekroczenie progu 50% poprawnych odpowiedzi) .

Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ocen z ćwiczeń i wykładów.

Literatura podstawowa

  1. Deissler K., Terapia systemowa jako dialog, Kraków 1998.
  2. Górniak L., Józefik B, (red.), Ewolucja myślenia systemowego w terapii rodzin: od metafory cybernetycznej do dialogu i narracji, Kraków 2003.

  3. Ludewig K., Terapia systemowa: podstawy teoretyczne i praktyka, Gdańsk 1995.

  4. Namysłowska I., Terapia rodzin, Warszawa 1997.

  5.  Napier A , Whitaker C. ,Rodzinna karuzela: terapia rodzin bez tajemnic, Kraków 2006.

  6. Radochoński M . , Psychoterapia rodzinna w ujęciu systemowym, Rzeszów 1984.

  7. Satir V. ,Rodzina .Tu powstaje człowiek, Gdańsk 2000.

  8. Satir V. , Terapia rodzin, Gdańsk 2000.

Literatura uzupełniająca

  1. Deissler K., Terapia systemowa jako dialog: odkrywanie samego siebie?, Kraków 1998.
  2. Von Bertallanfy L.,Ogólna teoria systemów, Warszawa 1984.

i inna podana przez prowadzącego. 

Uwagi

Brak.


Zmodyfikowane przez dr inż. Anna Góralewska-Słońska (ostatnia modyfikacja: 22-03-2024 16:22)