SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Arteterapia w animacji kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Arteterapia w animacji kultury
Kod przedmiotu 05.9-WP-AKTAS-AAK
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Animacja kultury i twórczej aktywności w sieci
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marek Zadłużny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Uposażenie studentów w wiedzę i umiejętności z zakresu wykorzystania różnych dziedzin sztuki w praktyce terapeutycznej i projektowania etapów pracy arteterapeutycznej w kontekście animacji kultury.

Wymagania wstępne

Student posiada ogólną wiedzę o rzeczywistości społecznej oraz podstawową sprawność psychoruchową.

Zakres tematyczny

Teoretyczne podstawy arteterapii w kontekście animacji kultury. Terapeutyczne oddziaływanie różnych dziedzin sztuki (choreoterapia, drama, socjodrama, plastykoterapia, biblioterapia, muzykoterapia, filmoterapia). Znaczenie oddziaływanie przez sztukę w procesie kształtowania emocjonalnego, intelektualnego i społecznego jednostki. Funkcje arteterapii (rekreacyjna, edukacyjna, korekcyjna, diagnostyczna, ekspresyjna). Stan wiedzy pedagogiczno-psychologicznej na temat terapeutycznego oddziaływania sztuki. Twórczość amatorska, a zdrowie i równowaga psychiczna. Budowanie samoakceptacji w procesie twórczego poszukiwania i tworzenia. Arteterapia w Polsce i na świecie.

Metody kształcenia

Dyskusja, indywidualna prezentacja przedmiotowej problematyki, burza mózgów, warsztatowe działania arteterapeutyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach (50%). Opanowanie w podstawowym stopniu prezentowanych metod pracy (25%) oraz samodzielne zaprojektowanie i przeprowadzenie warsztatu z wybranego obszaru tematycznego zajęć (25%).

Ocena ostateczna – ocena ostateczna jest oceną z laboratorium.

Laboratoria mają charakter warsztatowy i nieobecności zaliczane są indywidualnie podczas konsultacji z realizującym przedmiot.

Literatura podstawowa

Głowacka E, Artediagnoza : psychologiczna specyfika twórczości plastycznej dzieci neurotycznych, Kraków 2006
Maciejewska T., Samulczyk T., Dziecko-Nauczyciel-Arteterapia, [w:] Dziecko/Uczeń. Edukacja artystyczna. Terapia, (red.) Kataryńczuk-Mania L., Zielona Góra 2016.
Kwiatkowska E. G.,  Arteterapia, Lublin 1991.
Gilroy A.,  Arteterapia : badania i praktyka, Łódź 2009.
Siemież M.,  Siemież T. (red.),  Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka, Wrocław 2008.
Karolak W., Kaczorowska B. (red.), Arteterapia w medycynie i edukacji, Łódź 2008.
Konieczna E.,  Arteterapia w teorii i praktyce,  Kraków : Impuls, 2004.
Koziełło D., Taniec i psychoterapia, Poznań 2002.
Laban R., The Mastery of Movement, Plymouth 1992.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marek Zadłużny (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 10:25)