SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Diagnoza funkcjonalna osób z przewlekłą chorobą oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-DFCN
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 7
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Fetzki
  • dr Regina Korzeniowska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest:

  • wyposażenie w wiedzę i umiejętności niezbędnych do przeprowadzania diagnozy funkcjonowania osoby przewlekle chorej oraz osoby z niepełnosprawnością ruchową.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z zakresu procesów rozwojowych człowieka, funkcjonowania osób przewlekle chorych i/lub z niepełnosprawnością ruchową oraz podstaw diagnozy psychopedagogicznej zdobytą na przedmiotach: "Biomedyczne podstawy rozwoju człowieka i wychowania", "Psychologia rozwoju człowieka", "Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej" oraz "Diagnostyka w pedagogice specjalnej".

Zakres tematyczny

Tematyka wykładów:

  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej (rola i cel diagnozy).
  • Rodzaje i zasady diagnozy w pedagogice specjalnej.
  • Etapy diagnozy w pedagogice specjalnej.
  • Charakterystyka procesu diagnostycznego osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową. 
  • Rodzaje, narzędzia i techniki procesu diagnostyki w pedagogice specjalnej.
  • Diagnoza funkcjonalna osób przewlekle chorych oraz osób z niepełnosprawnością ruchową, z uwzględnieniem typu niepełnosprawności oraz specyfiki schorzenia.

Tematyka ćwiczeń:

  • Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU) – podstawy prawne.
  • WOPFU przewlekle chorych oraz/lub z niepełnosprawnością ruchową.
  • Obszary diagnozy funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową.
  • Narzędzia do diagnozowania poziomu funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową.
  • Konstrukcja arkusza oceny poziomu funkcjonowania ucznia przewlekle chorego i/lub z niepełnosprawnością ruchową w wybranym obszarze i z wybranym typem niepełnosprawności.

Metody kształcenia

  • wykład: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny.
  • ćwiczenia audytoryjne i laboratoryjne: praca indywidualna, praca zespołowa i praca w grupach, dyskusja problemowa, metoda projektów prezentacja opracowanej problematyki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady:

Egzamin z problematyki wykładów (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ćwiczenia:

Średnia arytmetyczna ocen z:

  • aktywnego udziału w zajęciach,
  • pracy zaliczeniowej (projekt narzędzia diagnostycznego),
  • kolokwium z problematyki ćwiczeń (90% poprawnych odpowiedzi – ocena bdb, 75% - db, 60% - dst).

Ocena końcowa:

Oceną końcową z przedmiotu jest średnia arytmetyczna ocen z wykładów i ćwiczeń.

Frekwencja:

Dozwolona jest jedna nieobecność na zajęciach bez konieczności jej zaliczania. Każdą kolejną nieobecność student zobowiązany jest zaliczyć na konsultacjach (dopuszczalne jest odrobienie zajęć z inną grupą). Studenci, którzy mają przyznany IOS (udział w zajęciach 50%-60%, wywiązanie się z ustalonych indywidualnie warunków zaliczenia).

Literatura podstawowa

  1. Bidzan M., Bieleninik Ł., Szulman-Wardal A. (red.), Niepełnosprawność ruchowa w ujęciu biopsychospołecznym, Gdańsk 2015.
  2. Łosiowski Z., Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Wybrane zagadnienia neurorozwojowe, Warszawa 1997.
  3. Maciarz A., Dziecko przewlekle chore. Opieka i wsparcie, Warszawa 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Harlen W., Assessment of learning, Thousand Oaks 2007.
  2. Pilecka W., Majewicz P., Zawadzki A., Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie, Kraków 1999.
  3. Smith D.D., Pedagogika specjalna, Warszawa 2008.
  4. Obowiązujące akty prawa oświatowego.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Tomasz Fetzki (ostatnia modyfikacja: 20-04-2022 14:17)