SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Integracja sensoryczna w pracy z osobami przewlekle chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Integracja sensoryczna w pracy z osobami przewlekle chorymi oraz z niepełnosprawnością ruchową
Kod przedmiotu 05.6-WP-PSSM-ISPC
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Pedagogika specjalna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów jednolite magisterskie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 8
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Marzanna Farnicka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z rozowjową problematyką procesu integracji sensorycznej,

- sposobami jej diagnozy oraz optymalizacji u osób przewlekle chorych i z niepełnosprawnościa ruchową. .Ponadto celem jest także. kształtowanie umeijetności analizowania i tworzenia studium przypadku i wskazanie w nim na możliwości wykorzystania działań polisensorycznych w pracy terapeutyczno -wychowawczej.

Wymagania wstępne

Wiedza z przedmiotów: biomedyczne podstawy rozwoju,  Psychologii rozwoju człowieka w ciągu zycia lub dziecka 

Zakres tematyczny

Problematyka konwensatorium 

1) Istota integracji sensorycznej.

2) Charakterystyka bazowych systemów sensorycznych.

3) Klasyfikacja zaburzeń integracji sensorycznej.

4) Założenia metody integracjisensorycznej w odniesieniu do osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością sprzężoną. 5) Programy stymulacji zmysłów dla osób z niepełnosprawnością intelektualną o raz niepełno sprawnością sprzężoną

6) Projektowanie i realizacja zajęć z zakresu integracji sensorycznej.

Metody kształcenia

wykład konwenstaryjny, Dyskusja, praca w grupach,  ćwiczenia praktyczne. opis przypadku, praca z książką

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena z konwersatoriów: kolokwium z treści zajęć, ocena aktywnego udziału w zajęciach, ocena za przygotowanie konspektu.

Ocena końcowa: średnia o cen z konwersatoriów.

Literatura podstawowa

  1. Emmo ns P.G., McKendry Anderson L., Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej, Warszawa 2007.
  2. Maas V. F., Uczenie się przez zmysły, Warszawa 1998.
  3. Odowska-Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej, Gdańsk 2010.
  4. Mauer, Daria M. "Issues and applications of sensory integration theory and treatment with children with language disorders." Language, Speech, and Hearing Services in Schools 30.4 (1999): 383-392.

Literatura uzupełniająca

1. Ayres A.J., Dziecko a integracja sensoryczna, Gdańsk 2015.

2. Roley, Susanne Smith, M. A. Julie Bissell, and Gloria Frolek Clark. "Providing occupational therapy using sensory integration theory and methods in school-based practice." The American Journal of Occupational Therapy 63.6 (2009): 823

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marzanna Farnicka (ostatnia modyfikacja: 28-04-2022 10:48)