SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metody badań medioznawczych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metody badań medioznawczych
Kod przedmiotu 15.1--DiksD-MBM-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 7
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
  • dr Kaja Rostkowska-Biszczanik
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Zapoznanie się z procesem badania mediów i podstawowymi metodami badań medioznawczych. Przeprowadzenie badań mediów we własnym zakresie i ich krytyczna analiza.

Wymagania wstępne

Wiedza z zakresu rodzajów mediów.

Zakres tematyczny

Wykład:

  1. Proces badawczy i struktura procesu badawczego: istota badań, plan, koncepcja, elementy badań, skale i typologie, etyka badań, próbkowanie.
  2. Strategie badań: metody jakościowe, analiza treści, badania sondażowe, badania longitudinalne, badania doświadczalne.
  3. Analiza danych: statystyka, sprawdzanie hipotez.
  4. Zastosowanie badań: media drukowane, media elektroniczne, reklama, public relations, Internet.
  5. Teorie badań medioznawczych: funkcjonalizm amerykański, teoria użytkowania i korzyści, teoria agenda-setting, dramaturgiczna koncepcja życia społecznego Ervinga Goffmana, teoria empiryczna: hipoteza spirali milczenia Elisabeth Noelle-Neumann, teoria krytyczna, determinizm technologiczny, ekonomia polityczna komunikowania.
  6. Rytuał i rytualna koncepcja komunikacji (społecznej i medialnej).
  7. Polskie Badania Czytelnictwa.
  8. Badanie mediów elektronicznych.
  9. Polskie Badanie Internetu.
  10. Instytucje badające media w Polsce i na świecie.                           

Ćwiczenia:

  1. Przygotowanie do podjęcia badań.
  2. Analiza zawartości prasy.
  3. Analiza zawartości mediów.
  4. Semiotyka dziennikarskiego obrazu fotograficznego.
  5. Budowanie ankiety na potrzeby wybranych badań nad mediami.
  6. Rytuał w badaniach komunikacji.
  7. Analiza retoryczno-erystyczna przekazów politycznych.
  8. Metody ilościowe w analizie treści przekazów medialnych.
  9. Analiza nakładów, telemetria, radiometria i badania przekazów online.
  10. Prezentacje wyników badań i ocena ich jakości.

Metody kształcenia

Wykład konwersatoryjny, wykład problemowy, analiza przypadku, prezentacja, dyskusja, analiza danych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach.

Prezentacja na zajęciach.

Zbudowanie ankiety na wybrany temat.

Projekt – badanie medioznawcze wybraną metodą.

Zdanie egzaminu.

Literatura podstawowa

Babbie E., Badania społeczne w praktyce, Warszawa 2004.

Lisowska-Magdziarz M., Analiza zawartości mediów, Kraków 2004.

Nauka o komunikowaniu. Podstawowe orientacje teoretyczne, red. B. Dobek-Ostrowska, Wrocław 2001.

Oppenheim A.N., Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Poznań 2004.

Rothenbuhler E.W., Komunikacja rytualna. Od rozmowy codziennej do ceremonii medialnej, tł. J. Barański, Kraków 2003.

Taylor L., Willis A., Medioznawstwo: teksty, instytucje i odbiorcy, tł. M. Król, Kraków 2006.

Wimmer R.D., Dominick J.R., Mass media. Metody badań, Kraków 2008.

Literatura uzupełniająca

Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe, Warszawa 2004.

McQuail D., Teoria komunikowania masowego, tł. M. Bucholc, A. Szulżycka, Warszawa 2007.

Understanding Media and Culture: An Introduction to Mass Communication, Minnesota 2010.

Thompson J.B., Media i nowoczesność. Społeczna teoria mediów, tł. I. Mielnik, Wrocław 2001.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 13-05-2022 19:58)