SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Global English in Environmental Discourse - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Global English in Environmental Discourse
Kod przedmiotu 15.1--DiksD-GEED-S22
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2022/2023
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Irmina Kotlarska
  • dr Urszula Majdańska-Wachowicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z aktualnymi ideami i najnowszym słownictwem dotyczącym ekologii w języku angielskim rozumianym jako globalna platforma komunikacji w dyskursie środowiskowym oraz wykształcenie umiejętności analizy semantycznej i tłumaczenia tekstów poświęconych tematyce ekologicznej, posługiwanie się najnowszymi pojęciami z tego zakresu w kontekście środowiskowym. Zajęcia mają także na celu rozwijanie kompetencji rozumienia tekstu w kontekście oraz świadomości globalnego transferu idei ekologicznych w języku angielskim.

Wymagania wstępne

Znajomość języka angielskiego na poziomie B2. 

Zakres tematyczny

1. Język angielski jako język globalny.

2. Cechy charakterystyczne angielskiego dyskursu ekologicznego. 

3. Edukacja ekologiczna w kontekście nauczania języka angielskiego jako obcego. 

4. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych poświęconych zagrożeniom fauny.

5. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych poświęconych zagrożeniom flory.

6. Analiza dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących globalną świadomość ekologiczną. 

7. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (nawyki żywieniowe).

8. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (transport, podróżowanie i turystyka).

9. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (zakupy i usługi).

10. Krytyczna lektura dziennikarskich tekstów anglojęzycznych kształtujących świadomość ekologiczną (gospodarstwo domowe).

 

 

Metody kształcenia

Dyskusja, analiza tekstów z dyskusją, praca w grupach. 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Aktywny udział w zajęciach oraz projekt polegający na wzbogaceniu strony internetowej Obserwatorium idei ekologicznych pojęciem specjalistycznym z zakresu anglojęzycznego dyskursu ekologicznego wraz z ukazaniem kontekstów jego użycia i funkcjonalności w polszczyźnie.

Literatura podstawowa

D. Crystal, English as a Global Language, Cambridge 2012.

Alexander R., Framing Discourse on Environment. A Critical Discourse Approach, NY-London 2009.

Andrew Jocuns, Why is English Green? The Preference for English on Environmental Discourse, In: Manusya: Journal of Humanities, 22 (2019), https://www.researchgate.net/publication/337673198_Why_is_English_Green_The_Preference_for_English_on_Environmental_Discourse_at_a_Thai_University.

Nkewtisama C., EFL/ESL and Environmental Education: Towards an Eco-Applied Linguistic Awareness  in Cameroon, In: World Journal of Education, 1 (2011), https://www.researchgate.net/publication/267831816_EFLESL_and_Environmental_Education_Towards_an_Eco-Applied_Linguistic_Awareness_in_Cameroon.

Literatura uzupełniająca

Fairclough N., Language and Power, Taylor and Francis 2014.

Routledge Handbook of Environmental Journalism, red. D. Sachsman, J. Valenti, NY-Oxon 2020.

Steciąg M., Dyskurs ekologiczny w debacie publicznej, Zielona Góra 2012. 

Thomas L., Wareing S., Language, Society and Power. An Introduction, London-New York 2000. 

Wybrane strony strony internetowe zawierające materiały dziennikarskie o treści ekologicznej.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Irmina Kotlarska (ostatnia modyfikacja: 06-05-2022 18:01)