SylabUZ

Generate PDF for this page

Pedagogika zdrowia - course description

General information
Course name Pedagogika zdrowia
Course ID 05.9-WP-P-PZDRO- 21
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Pedagogical therapy and pedagogics of skills
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2022/2023
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 1
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade
Class - - 5
(including as e-learning)
0,33
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Rozbudzenie refleksji nad złożonością problematyki zdrowotnej na płaszczyźnie teoretycznej, świadomość wielości możliwości kształtowania teoretycznych podstaw koncepcji zdrowotnych.

Zapoznanie z najistotniejszymi informacjami na temat zdrowia w ujęciu społeczno - humanistycznym.

Zapoznanie z dylematami współczesnej teorii zdrowotnych. 

Uwrażliwienie na probabilistyczne podstawy zdrowia. 

Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów o charakterze pro i antyzdrowotnych.

Wprowadzenie w proces kształtowania postaw sprzyjających zdrowiu.

 

Prerequisites

Brak

Scope

Pojęcia kluczowe w pedagogice zdrowia, edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia.

Zdrowie, czynniki je warunkujące, polityka zdrowotna.

Styl życia i zachowania zdrowotne; wiedza i postawy wobec zdrowia.

Edukacja zdrowotna w szkole i przedszkolu.

Promocja zdrowia psychicznego.

Kształtowanie umiejętności życiowych (psychospołecznych).

Teaching methods

Wykład podający.

Pogadanka, metody aktywizujące, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest: aktywne uczestnictwo w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.

Warunkiem zaliczenia wykładów jest aktywny udział w zajęciach oraz ocena z pracy pisemnej.

Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną z ćwiczeń i wykładów.

Recommended reading

M. Kowalski; A. Gaweł, Zdrowie – Wartość – Edukacja, Kraków 2006.

M. Kowalski; M. Drożdż, Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną, Kraków 2008.

M. Głowacka, Promocja zdrowia. Konteksty społeczno – kulturowe, Poznań 2000.

K. Borzucka-Sitkiewicz, Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna, przewodnik dla edukatorów zdrowia, Kraków 2006.

B. Woynarowska, A. Kowalewska, Z. Izdebski, K. Komosińska, Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Warszawa 2012.

A. Dworak, Edukacja zdrowotna w obszarze bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku szkolnym, Wychowanie Na Co Dzień 2009, nr 6.

Kaliszewska, M. Kowalski, Myśleć o zdrowiu. Między wolnością a zniewoleniem, Kielce – Zielona Góra 2011.

M.Z. Jędrzejko, M. Kowalski, B. P. Rosik (red.), Uzależnienia behawioralne. Konteksty medyczno-socjologiczno-pedagogiczne, Radom 2014.

Lipman F., Claro D., The New Health Rules: Easy Changes to Transform Your Life: Simple Changes to Achieve Whole-Body Wellness, New York 2014.

Further reading

Notes


Modified by dr hab. Mirosław Kowalski, prof. UZ (last modification: 24-04-2022 19:49)