SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia kultury - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia kultury
Kod przedmiotu 14.2-WP-SOCD-SKUL-W_pNadGen1GLUZ
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z teoretyczną i empiryczną problematyką kultury,  podstawowymi koncepcjami z zakresu badań nad kulturą oraz zapoznanie studenta z problemami współczesnej kultury.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

Zakres tematyczny wykładów:

  1. Obszar badawczy socjologii kultury.
  2. Koncepcja klasyczna i alternatywne ujęcia kategorii kultury.
  3. Podstawowe problemy socjologii sztuki.
  4. Kontrkultura – subkultura: różnice, podobieństwa, typy.
  5. Kultura masowa - ramy społeczne kultury masowej (pojęcie, historyczne warunki powstania), krytyka i usprawiedliwienie kultury masowej, kultura masowa w głównych trendach XX wieku.
  6. Uczestnictwo w kulturze : uczestnictwa w kulturze w polskiej socjologii, społeczno    –     kulturowe i indywidualno - podmiotowe uwarunkowania uczestnictwa w kulturze.

 

ZAKrES TEMATYCZNY ĆWICZEŃ

  1. Potoczne pojęcie kultury, zadania socjologii kultury.
  2. Analiza definicji kultury i podstawowych pojęć związanych z kulturą: wartości kultury, dobra kultury, wzór kulturowy.
  3. Zmiana kulturowa i dynamika kultury: podstawowe pojęcia, przyczyny i skutki zmiany kulturowej.
  4. Ujęcia kultury w koncepcjach J.J. Rousseau, S. Freuda, B. Malinowskiego.
  5. Homogenizacja kultury, ikony popkultury i kultury masowej, subkultury młodzieżowe  - prezentacja przykładów.
  6. Uczestnictwo w kulturze, czas wolny, style życia – analiza danych zastanych.

Metody kształcenia

 Wszystkie zaproponowane treści  na etapie  wprowadzania w omawianą problematykę przekazywane są za pomocą wykładu konwencjonalnego.

Treści ujęte we wszystkich  punktach na ćwiczeniach realizowane są pomocą pracy z książką i dokumentami źródłowymi. Treści z p. 3, 4, 5  na ćwiczeniach realizowane są jako praca w grupach, zaś treści z p. 4 i 5 realizowane są również za pomocą metody dyskusji. Treści z p. 6 są również realizowane za pomocą analizy danych zastanych

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Forma zaliczenia wykładu

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Egzamin pisemny.

W formie pytań problemowych, otwartych

Minimalny próg wymagań uzyskanie 50% punktów z pracy pisemnej.

 

Zakres materiału dotyczący egzaminu.

Zgodnie z przedstawionym na pierwszych zajęciach Sylabusem (wykład + ćwiczenia)

Zasady uzyskania oceny
z wykładu.

Ocena z wykładu jest oceną z egzaminu.

 

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

 

Zaliczenie na ocenę

Tak

 

Przygotowanie projektu
 w formie pisemnej.

Rozprawka naukowa (każdy temat ma odrębne kryteria, najbardziej punktowane są odniesienia do danych empirycznych).

Kryteria oceniania: struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

 

Przygotowanie i prezentacja materiału na zajęciach.

Subkultury

Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

 

Aktywność podczas zajęć.

Merytoryczne przygotowanie, umiejętność podania przykładów, umiejętność wykorzystania omawianych tekstów.

 

Ocena za aktywność w ramach wykonywania prac zespołowych.

Współpraca w ramach zadań realizowanych podczas zajęć a także w ramach prac przygotowywanych poza zajęciami.

 

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę z ćwiczeń.

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną wszystkich ocen cząstkowych.

 

Oceny brane pod uwagę w przypadku oceny końcowej

Uwagi:

Wykład + ćwiczenia kończące się uzyskaniem oceny.

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny końcowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń i wykładu (3.0-5.0).

Ćwiczenia kończące się uzyskaniem zaliczenia bez oceny + wykład kończący się uzyskaniem oceny.

Ocena końcowa to ocena z wykładu - egzaminu.

Ocena końcowa.

Ocena końcowa stanowi średnią ważoną – 60% oceny z wykładu i 40% oceny z ćwiczeń.*

Literatura podstawowa

Literatura podstawowa:

1.        Kłoskowska A., Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1981.

2.        Golka M., Socjologia kultury, Wydawnictwo Naukowe „Scholar”, Warszawa 2007.

3.        Jawłowska A. , Drogi kontrkultury, Wydawnictwo PIW, Warszawa 1975.

4.        Jędrzejewski M., Młodzież a subkultury, Wydawnictwo Akademickie  „Żak”, Warszawa 1999.

5.        Tyszka A., Uczestnictwo w kulturze. O różnorodności stylów życia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1971.

6.        Grad J., Badania uczestnictwa w kulturze artystycznej w polskiej socjologii kultury, Wydawnictwo UAM, Poznań 1996.

7.        Kłoskowska A., Kultura masowa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

8.        Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, Wydawnictwo naukowe  „Zysk i S-ka”, Poznań 1997.

9.        Filipiak M., Socjologia kultury. Zarys zagadnień, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002.

 

Literatura uzupełniająca

Literatura uzupełniająca:

1.        Czubaj M., Rychlewski M., Kontrkultura. Co nam z tamtych lat?, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa 2005.

2.        Chłopek M., Bikiniarze. Pierwsza polska subkultura, Wydawnictwo Żak, Warszawa 2005.

3.        Kłoskowska A., Współczesne tendencje w dziedzinie socjologii kultury [w]: Orientacje teoretyczne we współczesnej socjologii, ( red.) W. Kwaśniewicz,  Wydawnictwo UJ, Kraków 1999.

4.        Filipiak M.(red.), Wprowadzenie do socjologii kultury, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.

5.        Litorowicz A., Subkultura hipsterów, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk 2012.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-07-2016 14:33)