SylabUZ

Generate PDF for this page

Protective/Educational Pedagogy I - course description

General information
Course name Protective/Educational Pedagogy I
Course ID 05.7-WP-PPOW-POW1
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Protective and educational pedagogy
Education profile academic
Level of studies Postgraduate studies
Beginning semester winter term 2016/2017
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 3
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Lecture - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit
Class - - 10
(including as e-learning)
0,67
(including as e-learning)
Credit with grade

Aim of the course

Cel główny: poznanie teoretycznych podstaw działalności opiekuńczo-wychowawczej. Cele szczegółowe: słuchacz: pozna podstawową i uporządkowaną wiedzę ogólną o działalności i rzeczywistości opiekuńczo-wychowawczej, jej istocie, rodzajach, składnikach; potrafi odnieść wiedzę ogólną do praktyki i własnego doświadczenia; ma świadomość swojej wiedzy i potrafi ją zastosować.

Prerequisites

brak

Scope

Wykłady

  1. Geneza, przedmiot, treść, podstawowe pojęcia, przemiany oraz funkcje pedagogiki opiekuńczej i jej związki z innymi naukami społecznymi.

  2. Opiekun – wychowawca i jego rola w procesie opieki i wychowania dziecka.

  3. Cechy konstytutywne opieki.

  4. Geneza opieki.

  5. Czynniki i funkcje opieki.

  6. Struktura opieki.

  7. Potrzeby dzieciństwa. Charakterystyka, konsekwencje ich niezaspokojenia w opiece i wychowaniu dziecka.

  8. Ćwiczenia

  9. Podstawowe pojęcia pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej. Porównanie teorii słuchaczy, własnych doświadczeń oraz propozycji w literaturze.

  10. Sieroctwo dzieci, jako skutek zaburzeń opiekuńczo – wychowawczych funkcji rodziny (wąskie i szerokie ujęcie sieroctwa, jego rodzaje, przyczyny i skutki dla rozwoju i zachowania dzieci, choroba sieroca jako skutek wczesnego zerwania więzi dziecka z matką).

  11. III.Rodzinne formy opieki zastępczej

    1.Rodzina adopcyjna jako najkorzystniejsza forma kompensacji sieroctwa dzieci (podstawy prawne adopcji, adopcja zagraniczna, niepowodzenia adopcji i ich przyczyny, specyficzne problemy rodzin adopcyjnych, rola ośrodka adopcyjno – opiekuńczego w przygotowaniu adopcji).

  12. 2.Rodzina zastępcza jako środowisko opieki i wychowania (typy rodzin zastępczych, zasady funkcjonowania rodzin, rodzina zastępcza a rodzina adopcyjna, pogotowie rodzinne jako nowa forma opieki nad dzieckiem, światowe kierunki w opiece zastępczej, trudności szkolne dzieci z rodzin zastępczych, rola powiatowych centrów pomocy rodzinie)

  13. 3.Rodzinny dom dziecka (rozwój placówek, zasady organizacji rodzinnego domu dziecka, problemy i specyfika funkcjonowania, rodzinny dom dziecka a rodzina zastępcza, rodzinny dom dziecka a dom dziecka).

  14. Podsumowanie I semestru. Kolokwium

Teaching methods

Wykład z elementami dyskusji, problemowy z zastosowaniem prezentacji medialnej.

Ćwiczenia: praca w małych grupach, praca z tekstem, wizualizacyjne, dyskusja.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Recommended reading

Dąbrowski Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza w zarysie. Część pierwsza i druga. Olsztyn.

Dröcher V. (1988). Rodzinne gniazdo. Jak zwierzęta rozwiązują swoje problemy rodzinne. Warszawa.

Gajewska G. (2009). Pedagogika opiekuńcza. Elementy metodyki. Zielona Góra.

Gajewska G. (2009). Wsparcie dziecka w rozwoju. Konteksty opieki i edukacji. Zielona Góra

Gajewska G. (2009). Rodzinna opieka zastępcza z perspektywy województwa lubuskiego. Zielona Góra.

Gajewska G. (1997). Problemy - dylematy wynikające z teorii potrzeb dla teorii i praktyki opieki nad dzieckiem. Zielona Góra.

Gajewska G., Doliński A. (2007). Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych. T.1, Zielona Góra.

Kelm A. (2000). Węzłowe problemy pedagogiki opiekuńczej. Warszawa.

Kotarbiński T. (1976). Medytacje o życiu godziwym. Warszawa.

Moir A., Jessel D. (1993). Płeć mózgu. Warszawa.

Czasopismo: „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” z lat 2009 – 2016.

Każdorazowo uaktualniania i uszczegóławiana na konkretne ćwiczenia przez prowadzącego.

Further reading

Podana adekwatnie do ćwiczeń i wykładów

Notes

brak


Modified by dr hab. Grażyna Gajewska, prof. UZ (last modification: 28-12-2016 15:07)