SylabUZ
Course name | Niemieckojęzyczna literatura dla dzieci |
Course ID | 05.1-WP-NJOEPiW-NLD |
Faculty | Faculty of Social Sciences |
Field of study | Teaching foreign languages to pre-school and early-stage school children |
Education profile | academic |
Level of studies | Postgraduate studies |
Beginning semester | winter term 2016/2017 |
Semester | 2 |
ECTS credits to win | 2 |
Course type | optional |
Teaching language | polish |
Author of syllabus |
|
The class form | Hours per semester (full-time) | Hours per week (full-time) | Hours per semester (part-time) | Hours per week (part-time) | Form of assignment |
Class | - | - | 15 (including as e-learning) |
1 (including as e-learning) |
Credit with grade |
Przedmiot ma na celu zaznajomienie studentów z licznie reprezentowaną i niejednorodną grupą tekstów z zakresu literatury dla dzieci i młodzieży biorąc pod uwagę zarówno rozwój historyczny tej grupy tekstów jak i najnowsze tendencje oraz gatunki (post)modernistycznej literatury dla dzieci.
Geneza pojęcia literatury dla dzieci i młodzieży; początki literatury dla dzieci, literatura Oświecenia – pomiędzy pedagogiką a estetyką, Romantyzm i romantyczne utopie dzieciństwa, ożywienie poezji ludowej – rymy dziecięce, wiersze, piosenki, baśnie i opowiadania fantastyczne; tło historyczno-polityczne połowy XX w.; gatunki i motywy charakterystyczne dla modernistycznej literatury dla dzieci, wybrani autorzy literatury dla dzieci i ich twórczość, analiza wybranych utworów lub ich fragmentów obrazujących omawiane zjawiska.
Wykład konwersatoryjny, dyskusja, praca z tekstem, projekt, klasyczna metoda problemowa
Outcome description | Outcome symbols | Methods of verification | The class form |
Dobre przygotowanie merytoryczne oraz aktywność studenta na zajęciach, uzyskanie pozytywnej oceny łącznej, zaliczenie kolokwium końcowego
Doderer, Klaus [Hg.]: Lexikon der Kinder- und Jugendliteratur. 4 Bände. Weinheim und Basel 1984.
Ewers, Hans-Heino u.a. [Hg.]: Kinderliteratur im interkulturellen Prozess. Studien zur Allgemeinen und Vergleichenden Kinderliteraturwissenschaft. Stuttgart, Weimar 1994.
Ewers, Hans-Heino: Literatur für Kinder und Jugendliche: Eine Einführung. Stuttgart 2000.
Gansel, Carsten: Moderne Kinder- und Jugendliteratur. Ein Praxishandbuch für den Unterricht. Berlin 1999 (3. Aufl.2003)/4., überarbeitete Auflage 2010.
Tabbert, Reinbert: Kinderbuchanalysen. Autoren – Themen – Gattungen. Frankfurt am Main 1990.
Weinkauff, Gina/ Glasenapp, Gabriele von: Kinder- und Jugendliteratur. Stuttgart 2010.
Ewers, Hans-Heino [Hg.]: Lesen zwischen Neuen Medien und Pop-Kultur: Kinder- und Jugendliteratur im Zeitalter multimedialen Entertainments (Jugendliteratur - Theorie und Praxis). Weinheim 2002.
Mayr-Kleffel, Verena: Mädchenbücher: Leitbilder für Weiblichkeit. Opladen 1984.
Rank, Bernhard [Hg.]: Erfahrungen mit Phantasie. Analysen zur Kinderliteratur und didaktische Entwürfe. Baltmannsweiler 1994.
Tabbert, Reinbert: Kinderbuchanalysen II. Wirkung – kultureller Kontext – Unterricht. Frankfurt am Main 1991.
według bieżących potrzeb
Modified by dr Agnieszka Olczak (last modification: 11-12-2016 13:45)