SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Socjologia mediów - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Socjologia mediów
Kod przedmiotu 15.0-WP-SOCP-SME
Wydział Wydział Nauk Społecznych
Kierunek Socjologia
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Beata Trzop, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z wybranymi przekazami medialnymi, historią mass mediów, różnorodnymi modelami komunikowania oraz  współczesnymi gatunkami telewizyjnymi.

Wymagania wstępne

Zakres tematyczny

  1. Nadawcy: typy instytucji nadawczych, mechanizmy, uwarunkowania zewnętrzne i wewnętrzne, zasady działania, organizacja, charakterystyka mediów publicznych.
  2. Odbiorcy: więzi społeczne, odbiór i recepcja przekazu, oddziaływanie i efekty.
  3. Modele komunikowania – klasyczny, socjologiczny, przywódca opinii, dyfuzja informacji.
  4. Historia wysokonakładowej prasy na świecie i w Polsce,  historia radia na świecie i w Polsce, historia TV na świecie i w Polsce , historia Internetu na świecie i w Polsce.
  5. Główne gatunki i formaty we współczesnych mediach.
  6. Blaski i cienie Internetu: elitarne i masowe formy komunikacyjnego wykorzystywania Internetu, społeczności sieciowe.

Metody kształcenia

Treści w zakresie tematycznym  ćwiczeń  realizowane są pomocą pracy z książką, dokumentami źródłowymi, analizy danych zastanych, prezentacji.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Zaliczenie ćwiczeń

Forma zaliczenia ćwiczeń

Uwagi

Zaliczenie na ocenę

Tak

Prezentacja

 

Kryterium ocen stanowi zgodność z tematem,, poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Praca pisemna

Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu.

Proporcje zadań i ich wpływ na ocenę końcową z ćwiczeń

Ocena z ćwiczeń stanowić będzie średnią arytmetyczną ocen z prezentacji i pracy pisemnej.

 

 

Ocena końcowa z przedmiotu = ocena końcowa z ćwiczeń.

 

Literatura podstawowa

  1. Briggs A., Burke P, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu , Warszawa 2010.
  2. Mrozowski M., Media masowe: władz, rozrywka i biznes, Warszawa 2001.
  3. Lisowska – Magdziarz M., Media powszednie, Kraków 2008.
  4. Kłoskowska A., Kultura masowa, , Warszawa 2003.
  5. Castells M., Galaktyka Internetu,  Poznań 2003.
  6.  Goban-Klas T., Media i komunikowanie masowe: teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2009.
  7. Godzic W. (red.), Gatunki i formaty we współczesnych mediach, Warszawa 2016.
  8. Trzop B., Zjawisko zagłuszania kultury w sieci - zarys problematyki,w: Oblicza internetu : internet a globalne społeczeństwo informacyjne red.  Sokołowski M., Elbląg 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Nowicki P., Co to jest telenowela,  Warszawa 2006.
  2. Godzic W., Podglądanie Wielkiego Brata, Kraków 2001.
  3.  Godzic W., Rozumieć telewizję, Kraków 2001.
  4. Łuszczek K., Nowoczesna telewizja czyli bliskie spotkania z kulturą masową, Tychy 2004.
  5. Trzop B. Culture jamming w sieci, czyli jak zagłuszyć kulturę konsumpcyjną w czasach Internetu, w: e-kultura, e-nauka, e-społeczeństwo, red. Płonka – Syroka B., Staszczak  M., Wrocław, 2008,
  6. Trzop B., Typy kultury popularnej na łamach czasopism kobiecych, Zielona Góra 2005.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2017 14:15)