SylabUZ

Generate PDF for this page

Podstawy edukacji elementarnej - course description

General information
Course name Podstawy edukacji elementarnej
Course ID 05.2-WP-PSpP-PEELE
Faculty Faculty of Social Sciences
Field of study Special education / Wczesne wspomaganie rozwoju, rewalidacja i terapia pedagogiczna uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Education profile academic
Level of studies First-cycle studies leading to Bachelor's degree
Beginning semester winter term 2017/2018
Course information
Semester 1
ECTS credits to win 2
Course type obligatory
Teaching language polish
Author of syllabus
  • dr Iwona Kopaczyńska, prof. UZ
Classes forms
The class form Hours per semester (full-time) Hours per week (full-time) Hours per semester (part-time) Hours per week (part-time) Form of assignment
Class 15 1 9 0,6 Credit with grade

Aim of the course

Zapoznanie studentów z teoretycznymi podstawami edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz podstawą programową obowiązująca w przedszkolu i w szkole w klasach I-III.

Prerequisites

Brak.

Scope

Ćwiczenia

1) Organizacja kształcenia w klasach I-III oraz w przedszkolu. Aktualna podstawa programowa dla przedszkoli i dla edukacji wczesnoszkolnej. 2) Adaptacja dziecka w przedszkolu i w szkole. 3) Sylwetka dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego, jego charakterystyka w zakresie rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego i moralnego. 4) Potrzeby dziecka przedszkolnego i wczesnoszkolnego: typologia potrzeb, zaspokajanie potrzeb dziecka w środowisku rodzinnym, przedszkolnym i szkolnym. 5) Przygotowanie dziecka do nauki w szkole. Pojęcie dojrzałości szkolnej. Gotowość dzieci do rozpoczęcia nauki czytania i pisania. 7) Rola, istota oraz cele czytania i pisania. Przegląd, analiza i ocena stosowanych metod nauki czytania i pisania.8)  Socjokulturowa teoria edukacji i jej pojęcia. 

Teaching methods

Ćwiczenia

Metoda projektu, praca z książką, metoda przypadków, praca w grupach, klasyczna metoda problemowa, burza mózgów, dyskusja, metoda projektowa.

Learning outcomes and methods of theirs verification

Outcome description Outcome symbols Methods of verification The class form

Assignment conditions

Ćwiczenia

Ocena z ćwiczeń to średnia arytmetyczna ocen uzyskanych  w trakcie realizacji kursu ( kolokwium, projekt, studium przypadku).

Oceną końcową z przedmiotu jest ocena z ćwiczeń.

Recommended reading

  1. Doman G., Doman J., Jak nauczyć małe dziecko czytać, Bydgoszcz 1992.
  2. Karbowniczek J., Kwaśniewska M., Surma B., Podstawy pedagogiki przedszkolnej z metodyką, 2011.
  3. Majchrzak I., Wprowadzanie dziecka w świat pisma, Warszawa 1995.
  4. Praca nauczyciela i ucznia w klasach I-III, red. M. Lelonek, T. Wróbel, Warszawa 1990.
  5. Śliwerski B., Pedagogika dziecka: studium pajdocentryzmu, Gdańsk 2007.
  6. Więckowski R., Pedagogika wczesnoszkolna, WSiP, Warszawa 1993.

         Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Further reading

  1. Jakowicka M., Wzbogacanie doświadczeń uczniów w kontaktach ze środowiskiem, WSiP, Warszawa 1982.

Każdorazowo ustalana przez prowadzącego.

Notes


Modified by dr Anita Famuła-Jurczak, prof. UZ (last modification: 19-06-2017 11:26)